OdporúčameZaložiť web alebo e-shop

Aspergerov syndróm

Ako veľa iných rozdielností vo svete detských vývinových porúch, deliaca čiara medzi klasickým autizmom a Aspergeovým syndrómom je veľmi hmlistá, posúva sa podľa toho, ako je skúsený diagnostik. Výskyt Aspergerovho syndrómu v populácii je asi 1 : 400, s prevahou pre mužské pohlavie približne 3 : 1. Výskyt má rastúci trend a prevaha výskytu u mužov sa zmenšuje, čo je možno dôsledkom lepšej diagnostiky. U dievčat bola totiž diagnostika donedávna ešte ťažšia ako u chlapcov a preto mnohé zostali „neobjavené“. Chlapci s Aspergerovým syndrómom sú ideálnymi obeťami pre svojich vrstovníkov – ideálnych mučiteľov. Potom sú o to viac frustrovaní, môžu sa stať agresívnymi, čím sa takto ešte viac zviditeľnia a následne skôr dostanú k odborníkovi na posúdenie. Dievčatám s AS sa skôr podarí nebadane preplávať úskaliami dospievania a ich problémy zostanú skryté. O to viac sa môžu prejaviť neskôr. Viac informácií o autizme - www.autizmus.info alebo www.autismus.cz.

Kľúčové znaky AS (žiadna osoba nemá všetky znaky, ale veľká väčšina ľudí s AS má problémy v nasledujúcich troch oblastiach – triáde)

1. Ťažkosti v spoločenských vzťahoch

Veľa ľudí s AS sa veľmi snaží byť spoločenskými a nemajú nič proti ľudskému kontaktu. Avšak napriek tomu majú ťažkosti:

  • rozumieť správaniu ľudí, neverbálnym signálom (gestám, včítane výrazov tváre a reči tela), a zvyklostiam

  • so zaradením sa do spoločnosti a vytváraním vzájomných vzťahov s inými (zvyčajne majú nefunkčné vzťahy s rovesníkmi, čo vedie k tomu, že v detstve a mladosti inklinujú k dospelým a v dospelosti sa lepšie cítia v spoločnosti malých detí) - U Miška sa tento problém prejavoval v škôlke aj v škole počas prvých troch rokov. Teraz, vo 4. ročníku sa cíti medzi deťmi oveľa lepšie ako predtým.

2. Ťažkosti v komunikácii

Ľudia s AS síce môžu hovoriť pekne plynulo, ale zato si zvyčajne priveľmi nevšímajú reakcie svojich poslucháčov, môžu hovoriť stále a stále bez ohľadu na to, či ich poslucháči ajú záujem o vec alebo nie, alebo môžu byť necitlivý k cíteniu a pocitom iných. Ich problém spočíva v spoločenských aspektoch komunikácie. Napr.:

  • nemusia si uvedomovať, čo je spoločensky vhodné a môžu mať problém pri voľbe témy konverzácie
  • neschopnosť sa len tak nezáväzne trochu porozprávať alebo poklebetiť
  • problém porozumieť dvojzmyselným výrazom, napr. neuvedomenie si, ak si ich ľudia doberajú (osoba s AS môže byť zmetená alebo zhrozená vyhlásením ako „ja mu tú hlavu asi odtrhnem“) - Všetky tri body sa týkajú aj Miška. Takisto jednu otázku zopakuje veľa krát, aj keď mu zakaždým odpovieme. On už odpoveď pozná a napriek tomu sa to opäť opýta. Trpezlivo odpovedáme aj 10 krát to isté, ale v poslednom čase, keď sa opýta 3. krát to isté, "vrátim" mu otázku a odpovie on. A potom sa na tom zasmejeme :o)

3. Nedostatok predstavivosti

Zatiaľ čo sú často priam excelentní, čo sa týka faktov alebo číselných údajov, ľudia s AS majú často problém myslieť abstraktne. Toto môže spôsobovať deťom v škole problémy pri určitých predmetoch, ako literatúra alebo náboženstvo. Nedostatok predstavivosti ale môže byť mierne mätúci pojem, nakoľko veľa ľudí s AS sú mimoriadne  dobrí umelci, spisovatelia, skladatelia alebo vedci, sú zvyčajne vynikajúci programátori.  Nedostatok predstavivosti u ľudí s AS treba skôr chápať ako ťažkosť predstaviť si alternatívne východiská alebo náhradné riešenia situácie a problém pri predpovedi, čo bude nasledovať. Toto môže viesť až k úzkostlivým stavom. Patrí sem:

  • potreba zaužívaných spôsobov, rutín, až hraničiaca posadnutosťou pevnými, zaužívanými, ustálenými, nemennými postupmi. Ťažká nepohoda pri ich narúšaní. - Narušenie rutiny viedlo u Miška až k afektívnym stavom, kedy hrýzol seba aj nás často až do krvi. Tu by som zaradila rutinné, stereotypné, repetetívne činnosti, ktoré nám nedávajú zmysel (ale majú svoj dôvod). U Miška to bolo (už nie je) hádzanie kameňov do vody (trvajúce aj hodiny).

                 

          Neskôr to bolo prekladanie kartičiek, fotiek alebo  kníh, časopisov z jednej úhľadnej kôpky na druhú. Pritom si ich "potrepoce"  medzi prstami a položí.

  • problémy s robením si plánov do budúcnosti, ťažkosti s organizovaním si svojho života

  • problém s poradím, zadelením a postupnosťou úloh, takže obyčajná príprava na prechádzku môže byť obtiažna a neúmerne dlhá, pretože treba presne vedieť, čo si treba so sebou pre všetky prípady zobrať

Sekundárne črty AS

Okrem uvedenej triády narušení, ľudia s AS majú tendencie mať ťažkosti aj v iných oblastiach súvisiacivh s triádou, aj keď tam nie sú priamo zahrnuté. Napr.:

  • správania typu posadnutého nutkania, často tak vážne, že sa dajú diagnostikovať ako samostatná porucha nutkavej posadnutosti – utkvelej myšlienky, napr. neprimerane časté umývanie rúk, a pod.
  • to isté sa dá povedať o utkvelom záujme o práve jednu určitú oblasť. Osoby s AS mávajú jednu oblasť, o ktorej majú enormné vedomosti a o ktorej by sa bavili stále a s každým. Často sa vyvinie až takmer posadnutosť (napr. nejaký koníček alebo zbieranie niečoho) v ich záujmovej činnosti. Zvyčajne ich záujem zahrňuje zbieranie alebo naučenie sa faktov o nejakom zvláštnom subjekte, napr. naučenie sa naspamäť celých cestovných poriadkov, víťazov dostihov, poradie prezidentov a pod. - Myslím, že práve do tejto oblasti spadá Miškov veľký záujem o autobusy, trolejbusy a znalosť ich všetkých zastávok.
  • fóbie, niekedy sa osoby s AS popisujú ako ľudia so sociálnou fóbiou, ale často majú aj iné bežné fóbie ako klaustrofóbia alebo agorafóbia. - Miško mal fóbiu z lekárskych prístrojov a teraz zo psov (aj maličkých), čo sa nám podarilo zlepšiť (viac o tom v časti  .........)
  • nemotornosť, či už v oblasti koordinácie jemnej alebo hrubej motoriky. - Tá u Miška stále pretrváva .
  • zvýšenú, až precitlivelú senzoriku (napr. na pachy, hluky a pod.) - U Miška je to zvýšená citlivosť na pachy aj zvuky.
  • depresia a spoločenská izolácia, zvlášť bežné u dospelých.
  • ťažkosti pri pohľade z očí do očí - Miško sa pozerá každému na čelo, ešte vždy je veľkou vzácnosťou pohľad priamo do očí.
  • hovoria akoby reciovali, monotónne - Úplne Miškov prípad, človek podľa monotónnosti jeho hlasu ani nepozná, kedy kladie otázku a kedy vraví oznamovaciu vetu a rozpráva veľmi hlasno.
  • problém vyjadriť sa, zvlášť v prípade keď sa hovorí o citoch, emóciách - To u Miška neplatí, vie vyjadriť svoje emócie (najčastejšie lásku, potom strach, radosť, atď.)
  • úzkosť v spoločenských situáciách a z toho vyplývajúce nervózne trhanie svalov na tvári

Čím je spôsobený Aspergerov syndróm ?

Príčiny autizmu a Aspergerovho syndrómu sú stále skúmané. Veľa odborníkov verí, že vzorka správania, podľa ktorej sa AS diagnostikuje, nie je výsledkom iba jednej príčiny. Je veľa dôvodov sa domnievať, že AS je spôsobený viacerými fyzikálnymi faktormi, ktoré všetky ovplyvňujú vývin mozgu – nie je to ale vplyvom citového ukrátenia alebo spôsobu, ako bola osoba vychovávaná. Existuje viacero téz o príčine vzniku AS, ale ani jedna myšlienka by nemala byť braná ako 100 % - ný fakt. Nikto ale dnes nespochybňuje hypotézu, podľa ktorej je AS geneticky podmienený, aj keď zatiaľ sa nenašiel gén, ktorý by bol za to zodpovedný. Skôr ide o nejakú súhru génov, genetickú predispozíciu a spúšťacie mechanizmy, ktoré však zatiaľ neboli objavené.