Aspergerov syndróm
Kľúčové znaky AS (žiadna osoba nemá všetky znaky, ale veľká väčšina ľudí s AS má problémy v nasledujúcich troch oblastiach – triáde)
Veľa ľudí s AS sa veľmi snaží byť spoločenskými a nemajú nič proti ľudskému kontaktu. Avšak napriek tomu majú ťažkosti:
-
rozumieť správaniu ľudí, neverbálnym signálom (gestám, včítane výrazov tváre a reči tela), a zvyklostiam
-
so zaradením sa do spoločnosti a vytváraním vzájomných vzťahov s inými (zvyčajne majú nefunkčné vzťahy s rovesníkmi, čo vedie k tomu, že v detstve a mladosti inklinujú k dospelým a v dospelosti sa lepšie cítia v spoločnosti malých detí) - U Miška sa tento problém prejavoval v škôlke aj v škole počas prvých troch rokov. Teraz, vo 4. ročníku sa cíti medzi deťmi oveľa lepšie ako predtým.
2. Ťažkosti v komunikácii
Ľudia s AS síce môžu hovoriť pekne plynulo, ale zato si zvyčajne priveľmi nevšímajú reakcie svojich poslucháčov, môžu hovoriť stále a stále bez ohľadu na to, či ich poslucháči ajú záujem o vec alebo nie, alebo môžu byť necitlivý k cíteniu a pocitom iných. Ich problém spočíva v spoločenských aspektoch komunikácie. Napr.:
- nemusia si uvedomovať, čo je spoločensky vhodné a môžu mať problém pri voľbe témy konverzácie
- neschopnosť sa len tak nezáväzne trochu porozprávať alebo poklebetiť
- problém porozumieť dvojzmyselným výrazom, napr. neuvedomenie si, ak si ich ľudia doberajú (osoba s AS môže byť zmetená alebo zhrozená vyhlásením ako „ja mu tú hlavu asi odtrhnem“) - Všetky tri body sa týkajú aj Miška. Takisto jednu otázku zopakuje veľa krát, aj keď mu zakaždým odpovieme. On už odpoveď pozná a napriek tomu sa to opäť opýta. Trpezlivo odpovedáme aj 10 krát to isté, ale v poslednom čase, keď sa opýta 3. krát to isté, "vrátim" mu otázku a odpovie on. A potom sa na tom zasmejeme :o)
3. Nedostatok predstavivosti
Zatiaľ čo sú často priam excelentní, čo sa týka faktov alebo číselných údajov, ľudia s AS majú často problém myslieť abstraktne. Toto môže spôsobovať deťom v škole problémy pri určitých predmetoch, ako literatúra alebo náboženstvo. Nedostatok predstavivosti ale môže byť mierne mätúci pojem, nakoľko veľa ľudí s AS sú mimoriadne dobrí umelci, spisovatelia, skladatelia alebo vedci, sú zvyčajne vynikajúci programátori. Nedostatok predstavivosti u ľudí s AS treba skôr chápať ako ťažkosť predstaviť si alternatívne východiská alebo náhradné riešenia situácie a problém pri predpovedi, čo bude nasledovať. Toto môže viesť až k úzkostlivým stavom. Patrí sem:
-
potreba zaužívaných spôsobov, rutín, až hraničiaca posadnutosťou pevnými, zaužívanými, ustálenými, nemennými postupmi. Ťažká nepohoda pri ich narúšaní. - Narušenie rutiny viedlo u Miška až k afektívnym stavom, kedy hrýzol seba aj nás často až do krvi. Tu by som zaradila rutinné, stereotypné, repetetívne činnosti, ktoré nám nedávajú zmysel (ale majú svoj dôvod). U Miška to bolo (už nie je) hádzanie kameňov do vody (trvajúce aj hodiny).
Neskôr to bolo prekladanie kartičiek, fotiek alebo kníh, časopisov z jednej úhľadnej kôpky na druhú. Pritom si ich "potrepoce" medzi prstami a položí.
-
problémy s robením si plánov do budúcnosti, ťažkosti s organizovaním si svojho života
-
problém s poradím, zadelením a postupnosťou úloh, takže obyčajná príprava na prechádzku môže byť obtiažna a neúmerne dlhá, pretože treba presne vedieť, čo si treba so sebou pre všetky prípady zobrať
Sekundárne črty AS
Okrem uvedenej triády narušení, ľudia s AS majú tendencie mať ťažkosti aj v iných oblastiach súvisiacivh s triádou, aj keď tam nie sú priamo zahrnuté. Napr.:
- správania typu posadnutého nutkania, často tak vážne, že sa dajú diagnostikovať ako samostatná porucha nutkavej posadnutosti – utkvelej myšlienky, napr. neprimerane časté umývanie rúk, a pod.
- to isté sa dá povedať o utkvelom záujme o práve jednu určitú oblasť. Osoby s AS mávajú jednu oblasť, o ktorej majú enormné vedomosti a o ktorej by sa bavili stále a s každým. Často sa vyvinie až takmer posadnutosť (napr. nejaký koníček alebo zbieranie niečoho) v ich záujmovej činnosti. Zvyčajne ich záujem zahrňuje zbieranie alebo naučenie sa faktov o nejakom zvláštnom subjekte, napr. naučenie sa naspamäť celých cestovných poriadkov, víťazov dostihov, poradie prezidentov a pod. - Myslím, že práve do tejto oblasti spadá Miškov veľký záujem o autobusy, trolejbusy a znalosť ich všetkých zastávok.
- fóbie, niekedy sa osoby s AS popisujú ako ľudia so sociálnou fóbiou, ale často majú aj iné bežné fóbie ako klaustrofóbia alebo agorafóbia. - Miško mal fóbiu z lekárskych prístrojov a teraz zo psov (aj maličkých), čo sa nám podarilo zlepšiť (viac o tom v časti .........)
- nemotornosť, či už v oblasti koordinácie jemnej alebo hrubej motoriky. - Tá u Miška stále pretrváva
- zvýšenú, až precitlivelú senzoriku (napr. na pachy, hluky a pod.) - U Miška je to zvýšená citlivosť na pachy aj zvuky.
- depresia a spoločenská izolácia, zvlášť bežné u dospelých.
- ťažkosti pri pohľade z očí do očí - Miško sa pozerá každému na čelo, ešte vždy je veľkou vzácnosťou pohľad priamo do očí.
- hovoria akoby reciovali, monotónne - Úplne Miškov prípad, človek podľa monotónnosti jeho hlasu ani nepozná, kedy kladie otázku a kedy vraví oznamovaciu vetu a rozpráva veľmi hlasno.
- problém vyjadriť sa, zvlášť v prípade keď sa hovorí o citoch, emóciách - To u Miška neplatí, vie vyjadriť svoje emócie (najčastejšie lásku, potom strach, radosť, atď.)
- úzkosť v spoločenských situáciách a z toho vyplývajúce nervózne trhanie svalov na tvári