Iné terapie
Terapeutické prístupy Tu uvádzam informácie i iných možných prístupoch k autistickým osobám, ktoré sú dostupné na internete a ktoré Danka uviedla vo svojej ročníkovej práci, ktorú som už spomenula v predošlej časti. Techniky je možné a aj vhodné kombinovať, vyberať si to, čo je najlepšie pre ten ktorý prípad. Pri terapii je nutné, aby sme do úvahy brali autistickú osobu ako jedinečný prípad, pristupovali k nej individuálne a vzhľadom k nej vyberali vhodné techniky. Uvediem niekoľko používaných prístupov, ktoré máme v súčasnosti k dispozícii: Štrukturované vzdelávanie. Ide o metódu vo svete veľmi rozšírenú a známu pod skratkou TEACCH. Na Slovensku sa používa výhradne táto metóda, ktorá však autizmus nelieči, odstraňuje len niektoré, hlavne nežiadúce prejavy autizmu. Pomáha naučiť sa základné hygienické a sebaobslužné návyky, základy gramotnosti a vedie k zvýšeniu samostatnosti.. Farmakologický prístup Behaviorálna modifikácia
Metóda pevného objatia (holding therapy) Základným faktorom úspechu je práve prekonanie tejto negativistickej fázy u dieťaťa. Táto metóda u Miška nezaberala. Vyššie spomenuté terapeutické metódy sú len časťou existujúceho množstva postupov, ktoré máme k dispozícii. Ďalšie sú spomenuté a podrobnejšie rozpracované v odbornej literatúre alebo časopisoch týkajúcich sa autizmu. Pre terapeutické postupy je charakteristické to, že sa väčšinou navzájom kombinujú, ani jeden z nich sa nepoužíva samostatne. Metódy boli častokrát vyvinuté len na určitý druh správania - buď na odstránenie nevhodného, alebo na vypestovanie žiadúceho správania, nie pre celú osobnosť a jej rozvoj. HANDLE Holistic Approach to NeuroDevelopment & Learning Efficiency – holistický prístup k neurovývoju a efektivite učenia. „Handle sa pozerá na jedinca ako na celok – jeho vonkajšie a vnútorné prostredie a vývoj od počatia po súčasnosť – a používa tieto informácie k určeniu toho, ako pre neho pracujú jeho neurovývojové systémy. Organizácia jednotlivých senzomotorických systémov je hierarchická, vývojová a interaktívna, jednotlivé systémy sú na sebe vzájomne závislé a navzájom sa podporujú. Pokiaľ sú nepravidelnosti v jednom či viacerých systémoch, ovplyvní to funkčnosť celého človeka. Zároveň môže jeden systém zastúpiť (kompenzovať) za iný systém.“ (citácia z http://www.i-psychologia. sk/view-829.php) Uľahčovaná komunikácia Animoterapia „Vedci zatiaľ presne nevedia, akým spôsobom kontakt so zvieraťom ovplyvňuje ľudský organizmus. Domnievajú sa, že citový vzťah k zvieraťu pomáha uvoľňovať interferón, ktorý posilňuje imunitný systém. Liečivé pôsobenie zvieraťa do značnej miery súvisí s empatiou, nepodmieneným rešpektom a láskou, ktorú sú zvieratá schopné prejaviť. Uspokojenie týchto potrieb, v kombinácii s dotykom živej bytosti pomáha uviesť pacienta do lepšieho duševného stavu. Podľa ľudí veriacich v parapsychológiu tiež dochádza k interakcii energetických polí pacienta a zvieraťa, ale to už je nepodložená špekulácia.“ (citácia z http://sk.wikipedia.org/wiki/ Animoterapia) · Hipoterapia · Delfínoterapia - to je náš ďalší sen. Zbierame peniažky a pevne veríme, že na budúci rok sa nám sen splní. :o) · Canisterapia
Canisterapia u Miška Tento druh terapie pomocou vycvičených psov je u nás zatiaľ ešte stále akosi opomínaný, alebo málo propagovaný? Miško má fóbiu zo psov, všetkých, veľkých, malých. Od svojich 5. rokov sa vždy celý roztriasol (doslova), ak uvidel psa na ulici, hoci aj vo vzdialenosti 10 metrov. Povedala som si, že ako sa vraví "klin sa klinom vybíja" a napriek môjmu celoživotnému tvrdeniu, že pes do bytu nepatrí, je to nehygienické, atď. sme do nášho bytu doviedli psíka - 6-týždňovú fenku Meggi (matka: Zlatá retrievrica, otec: neznámy). Vtedy vyzerala asi takto: Prvé dva, tri týždne to bolo ťažké. Stále sme uvažovali, či ju nedáme preč. Miško sa ku nej nemohol ani len priblížiť, ani sa pozrieť tým smerom, kde bol pes. Po pár dňoch sa odvážil priblížiť, keď spala, potom ju aj spiacu pohladkal - to bol obrovský úspech. Meggi k Miškovi "priľnula" od prvej chvíle, akoby vedela, že hlavne kôli nemu je u nás, chcela ísť k nemu, ale keď videla, že Miško sa bojí, odišla. Keď sme šli na prechádzku, Meggi musela kráčať minimálne 2 metre za Miškom (Miško to kontroloval). Asi po 3 týždňoch nastal zlom a na prechádzke zrazu Miško povedal, že on chce viesť Meggi za vodítko. Skoro sme odpadli od prekvapenia. A od vtedy sú najlepšími kamarátmi.
Čo sa týka Miškovho vzťahu k cudzím psom, stále má trochu strach, ale už je to oveľa lepšie ako to bolo - prejde popri cudzích psoch na ulici bez problémov. Meggi často chce od Miška, aby jej hádzal jej hračku a on jej ju musí vytiahnuť z papule. Vtedy musí mať pevný stisk a myslím, že si tým zlepšuje motoriku. Okrem toho má aj menší strach z lekárskych prístrojov a z kolotoča, ale neviem posúdiť, či to spolu súvisí. Ale celkovo je Miško oveľa menej ustráchaný. "Počkaj, Meggi! Pozriem sa ti na zúbky..." :o)
„Uľahčovaná komunikácia je komunikačná metóda, ktorá umožňuje osobám s vážnymi poruchami komunikácie vyjadrovať sa tým, že prstom ukazujú na predmety, obrázky, slová či písmená. Komunikačný partner - uľahčovateľ - drží ruku pacientovi - uľahčovanému, poskytuje mu podporu ruky a doprevádza jeho pohyb. Tak môže uľahčovaný človek vyjadriť svoje túžby, pocity, myšlienky... Uľahčovaná komunikácia odhaľuje, že každý človek, nech je jeho postihnutie akékoľvek, rozumie reči a má v sebe veľké bohatstvo myšlienok a citov. Umožňuje zmeniť pohľad na týchto ľudí, ktorí sa tak môžu rozvíjať, vyjadrovať a komunikovať.“ (citácia z http://bedej.net /paulinka/UK_metoda.php) |